Els professionals d’atenció directa a persones dependents compleixen una labor d’assistència important, especialment per als seus clients. Aquests poden tenir necessitats especials de diversa índole. No obstant això, abans de poder exercir en aquesta posició, han de formar-se adequadament. I, en uns certs casos, reunir una sèrie de característiques que els permetin desembolicar-se en el seu lloc de manera eficaç. En les pròximes línies revisarem amb tu alguns aspectes rellevants en aquest sentit.

Professionals d’atenció directa a persones dependents

Els professionals de suport directe brinden atenció i serveis no mèdics a persones amb discapacitat intel·lectual, física o sensorial. Aquests serveis poden realitzar-se en la llar del pacient, en centres privats o en institucions governamentals. Els deures principals dels cuidadors són ajudar al pacient amb les tasques.

Algunes són prendre medicaments, proporcionar transport a les cites mèdiques i fer encàrrecs de tota mena. També tenen com a objectiu ensenyar als pacients habilitats necessàries en la seva vida quotidiana, incloses les tasques domèstiques lleugeres i la preparació de menjars. L’objectiu és el de permetre’ls ser una mica més independents.

Requisits d’un professional de suport directe

No hi ha requisits d’educació formal per a convertir-se en professionals d’atenció directa a persones dependents, encara que es necessita una mica de capacitació. Molts treballs professionals d’aquest tipus requereixen una certificació que garanteixi unes certes aptituds requerides en el lloc. Altres llocs requereixen la finalització d’un programa específic de formació per a cuidadors.

Alguns programes poden ser útils i brindar-te un avantatge quan busquis ocupació. En ells, s’estudien els conceptes bàsics de l’atenció domiciliària. Així passes a obtenir les habilitats i qualificacions que necessites per a complir amb les teves responsabilitats en aquesta carrera. Per a augmentar les teves oportunitats laborals, és convenient formar-se adequadament.

Habilitats preferents per a exercir com a professional de suport directe

L’habilitat més important i necessària per a assistir a altres persones de manera directa és comptar amb un fort sentit d’empatia. Atès que aquests professionals han de donar prioritat a les necessitats de les persones a les quals secunden, han de ser capaces de connectar-se i relacionar-se amb clients de totes les capacitats. Altres habilitats importants inclouen:

  • Excel·lents habilitats interpersonals.
  • Capacitat per a treballar bé en equip. En alguns escenaris laborals, el professional haurà de compaginar les seves tasques amb les d’altres cuidadors i col·laborar en la cura d’alguns pacients. Aquests, per les seves característiques, necessiten de diversos cuidadors assignats.
  • Habilitats de comunicació efectiva.
  • Ja que estaran al càrrec de persones que dependran totalment d’elles. A més, és possible que no tinguin supervisió o el suport d’altres membres durant la seva jornada. Per això, han de ser displicents en la seva labor.
  • Paciència. Com no, la paciència i la capacitat per a sobreposar-se a la frustració resulta clau per a desenvolupar aquest treball amb el mínim impacte per a la salut emocional.

En definitiva, es demanden professionals d’atenció directa a persones dependents responsables, afectuosos i compassius per a treballar de manera individual o com a part d’equips. El candidat ideal ha de ser fiable i tenir passió per ajudar a les persones amb discapacitats físiques, mentals o sensorials. Brindar-los suport perquè aconsegueixin viure una vida més plena i feliç. En treballar individualment amb cada client, avaluarà les seves necessitats i les atendrà en conseqüència amb l’objectiu de fomentar un entorn positiu i encoratjador.

equip professional sanitari

Deures i responsabilitats

Al marge d’actuar com a company que dona suport a les necessitats dels seus clients, han de treballar per a fomentar la seva independència en diversos plans. A més, han de promoure els passatemps i interessos dels usuaris.

També han de donar suport en les diverses facetes de la vida diària de les persones, que inclouen, entre altres: nutrició, higiene, exercici, comunicació i habilitats de socialització. I ajudar els seus clients a banyar-se, arreglar-se i vestir-se, menjar i beure si és necessari, treballant sempre per a millorar l’autosuficiència.

Així mateix, han de organitzar horaris i plans diaris per als clients, establir metes individuals i realitzar un seguiment del progrés del client. També informar sobre qualsevol canvi dràstic als seus superiors o als familiars de la persona al seu càrrec.

Han de fomentar el desenvolupament d’habilitats individuals i treballar cap a la integració comunitària. Desenvolupar relacions i connexions significatives amb els clients perquè se sentin cures i inclosos en la comunitat és fonamental.

En un altre ordre, han de conèixer i complir amb tots els protocols de salut i seguretat. Inclosos aquells establerts després de la crisi sanitària generada pel Covid.

I han d’ajudar a netejar i ordenar la llar de les persones al seu càrrec o l’espai en el qual habiten.

Un altre aspecte a tractar és la confidencialitat, és a dir, el secret professional. També important a tenir en compte és la responsabilitat de mantenir la intimitat a tots els usuaris.

Conclusió

A manera de conclusió, convé que tinguis clar que els professionals d’atenció directa a persones dependents poden millorar les seves competències de manera gradual. No obstant això, la seva capacitat per a empatitzar i la compassió que despleguen en el seu treball solen ser aptituds més aviat innates. Molts cuidadors amb experiència apunten aquestes qualitats com a necessàries per a oferir la millor cura als seus clients.