La correcta resolució de conflictes laborals és crucial per a promoure un bon ambient en el centre de treball. I la veritat és que en l’entorn sanitari es poden viure moments de gran tensió emocional, i això pot afavorir l’aparició de problemes en el servei o entre els companys. Per això, en aquesta guia volem ajudar-te a gestionar aquestes situacions de la forma adequada.

Aquest concepte, forma part del temari del Cicle Formatiu de Grau Mitjà de Tècnic en Cures Auxiliars d’Infermeria. Més concretament del Crèdit 10, tema 2: “Resolució de conflictes a l’entorn de treball”.

Comprèn la naturalesa del conflicte

En qualsevol conflicte laboral, un dels aspectes clau que ajudaran a la seva resolució té a veure amb la seva comprensió. És a dir, què ha originat el problema? En l’entorn sanitari, la majoria d’aquestes situacions es produeixen per:

  • Diferències de criteris sobre priorització de tasques, protocols o temps de resposta.
  • Problemes de comunicació, com a ordres poc clares, excés de presses o missatges contradictoris.
  • Sobrecàrrega i estrès. Les jornades de treball que es fan interminables, la falta de descansos o comptar amb recursos insuficients.
  • Competència de rols. Com per exemple la confusió entre les funcions de TCAE, infermeria, metges o altres professionals.
  • Factors personals, com el caràcter, els estats d’ànim o friccions prèvies.
  • Reconèixer l’origen del conflicte és el primer pas per a posar-li fi, i per tant s’ha de prestar molta atenció a aquest aspecte.

Comprenent la seva naturalesa, avancem un pas cap a la resolució de conflictes laborals.

Detecció precoç

Els conflictes laborals poden sorgir per nombroses causes, com acabes de comprovar. No obstant això, molts d’ells comencen sent poc més que petites disputes o malentesos. El principal problema d’això és que, si no es soluciona a temps, el problema pot enquistar-se i complicar molt el clima en l’entorn laboral. Per això, la detecció precoç cobra una gran importància.

I com a TCAE, què està al teu abast en aquesta mena de casos? Els auxiliars d’infermeria tenen un gran contacte amb la resta de l’equip sanitari i també amb els pacients, la qual cosa posiciona a aquest col·lectiu en una posició privilegiada des de la qual atallar aquests problemes.

Una cosa fonamental ha de ser observar els senyals. Si notes canvis en el llenguatge corporal d’algun company, mirades esquives, comentaris sarcàstics o dificultats per a treballar en equip, podria haver-hi algun conflicte en embrió.

També és important autoavaluar-se. I és que, a vegades, els problemes els pots estar generant tu mateix. Ja sigui per l’actitud, o fins i tot per problemes de comunicació.

Finalment, per a evitar que la situació es compliqui, sempre és interessant intervenir com més aviat millor. A vegades, una breu conversa en privat pot ajudar a solucionar el malentès i evita que el problema continuï escalant.

Aquesta actuació primerenca demostra als companys que existeix voluntat de col·laboració i també respecte mutu. I, a més, disminueix l’impacte emocional dels conflictes.

resolució de conflictes laborals infermeria

Comunicació assertiva i escolta activa

La base de la resolució de conflictes laborals és la comunicació assertiva, que combina claredat amb respecte. Per a practicar-la és important parlar en primera persona: “em preocupa que…” en lloc de “tu mai…”. També cal ser específic. De res serveix generalitzar o portar el conflicte al personal. És molt més productiu esmentar fets concrets. I, per descomptat, mai s’ha d’elevar el to. Un volum moderat i amb un ritme pausat farà molt més fàcil l’enteniment.

L’escolta activa complementa aquest enfocament. Ja que implica mantenir el contacte visual, parafrasejar l’escoltat prèviament: “si t’entenc bé, consideres que…” i fer preguntes obertes al company: “com et fa sentir aquesta situació?”.

Habilitats a desenvolupar per a la resolució de conflictes laborals

Però no tot és resoldre els conflictes de treball. Amb les habilitats personals adequades, és molt més senzill evitar que s’arribin a produir i, sobretot, atallar com més aviat millor qualsevol problema. A continuació, et mostrarem una llista d’algunes de les més interessants:

  • Gestió de l’estrès: Per a practicar-la, pots dur a terme tècniques de respiració, pauses actives i també l’autocura.
  • Intel·ligència emocional: Has de ser capaç de reconèixer i regular les teves pròpies emocions abans de comunicar-les.
  • Empatia: T’has preguntat com se sent l’altra persona quan tens un conflicte amb ella? Ser capaç de posar-se en el lloc de l’altre és crucial per a arribar a entendre les seves preocupacions.
  • Resolució de problemes: Has de tenir capacitat d’anàlisi i creativitat per a trobar alternatives que satisfacin a totes les parts implicades.

No obstant això, al llarg de la teva formació com a tècnic auxiliar d’infermeria i també durant la teva carrera professional, et trobaràs amb situacions que posaran a prova les teves habilitats. Tracta d’aprofitar cadascuna d’elles per a aprendre com afrontar aquest tipus de conflictes en l’empresa i per a superar-los sense que es perjudiqui l’ambient laboral.

Com comprovaràs quan iniciïs les teves pràctiques professionals, els problemes no acostumen a desaparèixer per si sols. Per això, la resolució de conflictes laborals juga un paper molt important en l’entorn sanitari. Hauràs de posar de la teva part, ja que la voluntat de diàleg i la resta d’habilitats que t’hem mostrat són importants. Però amb paciència i treball, seràs capaç de solucionar els problemes de forma molt més fàcil.