Com se sol dir, els nadons són autèntiques “esponges” i en els seus primers mesos de vida es troben en ple desenvolupament cognitiu. Exploren el món que els envolta amb una curiositat i unes capacitats increïbles. Però mai no ve malament una mica d’ajuda no? Així que donar-los una petita empenta en la seva fase d’aprenentatge inicial mitjançant activitats per a nadons els ajudarà a desenvolupar al màxim una capacitat ja innata en ells.
Per què és important l’estimulació del nadó?
La primera infància és una època sorprenent, tant per als nens com per als seus pares. Serà la base del desenvolupament cognitiu, socioafectiu, psicomotor i lingüístic. Durant aquesta etapa ampliaran les seves capacitats i aptituds de manera constant i gradual.
Des del naixement, el nadó mostra interès per tot allò que l’envolta: toca, explora, descobreix… Els nadons miren fixament els objectes que són al seu camp de visió. Assaboreixen tot el que s’introdueixen a la boca. Agafen objectes petits que cauen a les mans, etc. Als 6 mesos, faran tot el possible per assolir qualsevol objecte que els cridi l’atenció. Al voltant de l’any ja es desplaçaran per tota la casa explorant tots aquells espais on abans no podien arribar.
Aquest fet és fantàstic perquè vol dir que aprenen activament a partir de les experiències. Utilitzen totes les seves habilitats per ampliar la comprensió sobre l’entorn que els envolta. I, amb l’estimulació adequada, els pares, les mares i els educadors potenciaran el desenvolupament del nadó.
Aptituds lingüístiques del nadó de 0 a 12 mesos
Durant les primeres setmanes de vida (sis aproximadament), els nadons no podran emetre cap so identificable. Però sí que es podran comunicar a través del plor i del llenguatge gestual: moviments de braços i cames, somriures, contacte visual, etc. Així expressaran les vostres necessitats: alimentació, son, higiene, dolor, etc.
Cap als dos mesos el bebè reacciona als sons i comença a vocalitzar, encara que no té significat.
Cap als cinc mesos, gràcies al fet que les seves cordes vocals, els músculs de fonació i la respiració han madurat, el nadó podrà emetre una gamma de sons. L’emissió d’aquests sons de manera aleatòria que el nadó produirà quan rebi les atencions d’un adult es coneix com a balboteig. Durant els mesos següents, el balboteig serà més controlat de manera que tindrem la sensació que el nadó participa de la conversa.
Al voltant de l’any alguns nens i nenes ja han pronunciat la seva primera paraula de manera clara. En acabar l’any, el bebè articularà sons simulant una conversa.
Activitats per a nadons per estimular les seves aptituds lingüístiques:
La millor manera d’estimular les aptituds lingüístiques del nadó és xerrar-hi. Sobre què? Doncs sobretot el que se’ns acudeixi mentre realitzem les rutines diàries: banyar-lo, alimentar-lo, etc.
Deixa el nadó al bressol i dona-li un parell de joguines. Quan estigui entretingut, parla-li suaument.
Seu a la teva falda, d’esquena a tu, i ajuda’l a subjectar les nanses d’un mirall. Aixeca el mirall perquè el nadó vegi el seu propi reflex i després mou-lo perquè apareguis tu també a la imatge. Somriu-lo, es posarà content.
Parla amb el bebè, fes una pausa de tant en tant a propòsit (simulant els torns de paraula en una conversa). El nadó sincronitzarà el balboteig amb la xerrada.
Mentre el nadó juga, fes soroll des de diferents parts de l’habitació, espera que es giri, somriu-li i fes-li manyagues quan ho aconsegueixi. Aquesta activitat estimula la capacitat d’escoltar i de prestar atenció, habilitats essencials per al desenvolupament del llenguatge i la parla.
Llegeix-li contes (adequats a la seva edat) modulant la veu mentre narres per captar l’interès del nadó. És una de les activitats per a nadons que potencien més les seves capacitats lingüístiques i que molts utilitzem de manera espontània.
Seu amb el nadó a terra, subjecta’l per les mans i mou-les endavant i enrere alhora que balbuceges un so (“bababa”). T’observarà i imitarà.
Esperem que posis aquestes activitats per a nadons en pràctica i ajudis al teu petit/a en el seu continu aprenentatge.
Escrit per: Susana Seoane, professora de Llar d’Infants a l’Escola d’Oficis Catalunya. És Diplomada en Logopèdia per la Universitat Ramon Llull.