Sovint veiem en televisió casos extrems en els quals ocorren emergències sanitàries. En situacions extremes, és necessari aplicar principis de l’atenció psicològica amb els pacients i les víctimes. Pot tractar-se d’accidents, guerres, catàstrofes naturals, etc. Desgraciadament l’ésser humà encara no ha bandejat les guerres com a mètode de diplomàcia i les catàstrofes naturals continuen estant a l’ordre del dia, sovint a conseqüència del canvi climàtic.
En aquests casos solem veure a víctimes indefenses, que en alguns casos ho han perdut tot. És important plantejar-se què sent una persona que només ha pogut salvar la seva vida. És lògic que els professionals es preguntin com tractar-la o com enfocar el seu dolor. Alguns treballadors de la sanitat poden arribar a entrar en contacte amb aquests pacients i, per tant, han d’estar formades sobre aquest tema.
En aquest post veurem algunes de les claus que ofereix la psicologia tradicional per a superar aquest tipus de desgràcies que solen veure’s acompanyades d’emergències sanitàries.
Què és la psicologia en emergències?
Es tracta d’una branca d’aquesta ciència que estudia els comportaments i reaccions de les persones o grups en casos d’emergència sanitària. La idea és atendre aquestes persones, que poden sofrir danys a nivell personal abans, durant i després dels fets traumàtics. L’ideal és que siguin atesos per professionals especialitzats en aquesta mena de situacions extremes.
Tant els professionals qualificats com la resta de empleats sanitaris i voluntaris han de tenir una mínima formació que els permeti atendre correctament les víctimes. L’òptica actual cerca oferir ajuda, sense danyar l’autoestima de la persona i cuidant sempre dels aspectes més delicats de la seva salut mental. Sabem que algunes de les sensacions experimentades durant aquest tràngol poden acompanyar al pacient tota la seva vida.
Els psicòlegs especialitzats en aquesta matèria han de saber transmetre a la resta de l’equip les claus de l’atenció a nivell psicològic. Es tracta d’una combinació de psicologia mèdica, educativa, de la salut i psicofisiologia que ha de donar resultats, o almenys evitar efectes adversos. En tractar-se d’emergències que abasten a comunitats senceres, és important incorporar la psicologia organitzacional i social. Aquestes doctrines han servit per a formar el cos teòric amb el qual professionals de les emergències es formen cada dia. Algunes circumstàncies desagradables que hem viscut com a societat ens han fet adonar-nos de la necessitat d’incorporar aquest enfocament en les intervencions.
Aspectes principals que es tracten en emergències sanitàries i paper de l’especialitzat en psicologia
Com hem esmentat anteriorment, aquest tipus d’intervencions es caracteritzen per una visió multidisciplinària. Aquesta inclou elements de diferents branques de la psicologia, per a oferir un enfocament pràctic, però també orientat a les mellades psicològiques.
L’acció principal dels especialistes en atenció psicològica se sol centrar en diversos àmbits. Parlem de primers auxilis psicològics, casos de defuncions d’afins i desmobilització de pacients que necessiten intervencions complexes. La gestió d’evacuats i atenció social a comunitats són trets típics de l’atenció a grups de víctimes. Aquests professionals també han de col·laborar en la elaboració dels plans de superació mental del fet, ja que constitueixen l’atenció primària dels damnificats. En tot moment han d’aplicar els principis de l’atenció psicològica.
En aquests casos, l’especialista ha d’estar preparat a nivell psicològic i emocional, ja que s’enfrontarà a contingències de tota mena. És una especialitat que requereix gran vocació, per la qual cosa els propis psicòlegs d’emergència adverteixen que no qualsevol pot ajudar en aquestes condicions. No obstant això, amb la preparació adequada, professionals d’emergències sanitàries podran atendre millor nivell psicològic.
L’actitud del professional en emergències sanitàries
La pressió i la vulnerabilitat del professional sanitari és palès en aquests casos, per la qual cosa es requereixen persones fortes de caràcter i amb abnegació respecte a aquest servei. El professional d’aquesta branca ha de posseir aptituds socials i tècniques de comunicació que li permetin empatitzar i comprendre al pacient. Això li serà útil a nivell individual, però també són necessaris coneixements sobre comportaments col·lectius. Això és pel fet que aquestes emergències sovint involucren a grups sencers. El seu coneixement de atenció en emergències serà indispensable i condició “sine qua non” per a participar en aquestes labors.
La persona que fa el paper del psicòleg ha de comprendre la situació personal del pacient i donar-li la sensació de protecció i confiança. També ha d’estar preparat per a rebre reaccions adverses i fins i tot agressivitat. Aquestes actituds entren dins de les freqüents en aquests casos. La principal qualitat d’un professional amb capacitat d’atendre psicològicament és la seva temprança. El pacient o els pacients han de veure-li com una figura atenta i empàtica, però també amb capacitat d’abstracció per a resoldre problemes.
L’actuació dels professionals sanitaris estarà sempre acompanyada d’una pragmàtica aplicació de els principis de l’atenció psicològica. Com ja sabem, la salut de les persones també té un vessant mental.