Els nens avui no són els mateixos que nosaltres érem en el passat. El món tecnològic ha canviat la manera de viure, pensar i fer. Per això, els nens requereixen altres metodologies per aprendre i conèixer el món que els envolta. Per tal d’actualitzar el procés d’ensenyament-aprenentatge, sorgeixen noves tendències en educació per al 2019 i els propers anys. T’expliquem quins ja suposen avui dia un èxit a les aules.
Noves tendències en educació: el futur és avui
D’acord amb el darrer informe ODITE (Observatori d’Innovació Tecnològica i Educativa) sobre tendències educatives el 2018, aquests són alguns dels mètodes pedagògics més innovadors del moment.
Alguns ja es troben en pràctica, d’altres en vies de desenvolupament i un tercer grup s’implementarà amb vista al futur. Un futur que és cada dia més a prop.
Escape room
Es tracta de l’anomenada gamificació, que en aquest moment assoleix bona penetració de les aules. Com? A través de la seva popular fuga room o fuita classroom.
De què va? Els jocs d’escapisme són jocs mentals basats en el treball col·laboratiu. En equip, els alumnes es traslladen a una sala contigua a l’aula tradicional per sotmetre’s a una sèrie de proves. Com si en un obrir i tancar els ulls passessin a concursar en un programa d’entreteniments de la TV. Allí hauran de resoldre una sèrie d’enigmes i endevinalles associades al temari d’una matèria escolar, i fer-ho en un temps determinat.
Docents i auxiliars consultats al·leguen que aquest tipus d’activitats motivadores aconsegueixen augmentar els nivells de concentració. I que a més creixen l’interès dels alumnes en assignatures com ara Llengua, Ciències o Matemàtiques.
Té sentit: els nens deixen la seva cadira i escriptori per viure una experiència de pur entreteniment i coneixement. Resultat? Retornen a les activitats quotidianes amb un saber adquirit i ganes de més.
Aprenentatge Basat en Projectes (ABP)
A totes les comunitats autònomes s’està implementant aquesta nova metodologia, que ja és una de les tendències en educació més destacades aquest any 2019.
Cada cop més docents i centres d’ensenyament accepten el desafiament d’implicar els alumnes en allò que passa dins de l’aula. Això significa que deixin de ser espectadors per passar a protagonitzar el procés d’ensenyament-aprenentatge. Nens emocionalment compromesos amb la seva tasca d’aprendre aconsegueixen més nivells de creativitat, desenvolupen el seu esperit crític i consoliden els coneixements en menys temps.
És perquè allò que s’aprèn per mitjà de l’experiència pràctica no només queda a la memòria sinó al cor de l’alumnat.
Educació Emocional
Per què és important que els nens aprenguin a gestionar positivament les emocions? Per accedir a un veritable creixement tant en l’àmbit personal com acadèmic. Avui no sols és important incorporar coneixements sinó ser millors persones.
Actualment, per sort, s’ha resignificat el terme «intel·ligència». Ja no està associat únicament al coeficient intel·lectual (CI) sinó a la intel·ligència emocional. Què s’entén per intel·ligència emocional? L’habilitat que, en major o menor mesura, tots tenim per entendre i manejar les nostres emocions i comprendre les alienes.
Neuroeducació
La neuroeducació va guanyant cada vegada més espai als nostres centres educatius. Consisteix a l’estudi, per part de docents i auxiliars, de les àrees cerebrals involucrades en l’aprenentatge. D’aquesta manera, aquests professionals preparen les seves activitats diàries tenint com a objectiu principal ensenyar apel·lant a les emocions dels nens. Només així aprenen, al·leguen els experts.
Gràcies a això, els adults involucrats en l’educació dels nens ja no són mers transmissors d’informació. Per contra, cada dia estan més capacitats per ensenyar-los a gestionar les seves emocions.
L’educació es transforma radicalment des d’aquesta visió. Està comprovat que allò que no s’hi incorpora des d’una base emocional, el cervell tendeix a oblidar-ho amb el pas del temps.
Visual Thinking
Sens dubte una de les tendències més difoses en educació. Implica afegir imatges a la informació. Per exemple, anomenar un autor o creador d’una teoria i mostrar-ne la fotografia.
Això, que sembla una metodologia sense més importància, resulta fonamental perquè els coneixements es consolidin a nivell cerebral. Si els nens estudien geografia mirant imatges de certs llocs, incorporaran dades a un ritme més accelerat.
Mindfulness
Ja és una tendència mundial en el sistema educatiu. La inclusió de la meditació a l’hora de fer una pausa durant la jornada escolar està donant els seus fruits.
En efecte, els alumnes que es prenen cinc minuts entre llengua i matemàtiques per relaxar-se i respirar assimilen més coneixements. Això és perquè augmenten el seu nivell de concentració, oxigenen el cervell per seguir aprenent i acreixen la seva set de saber.
Aquestes amb algunes de les principals tendències en educació que estan revolucionant les maneres d’ensenyar i aprendre. Gràcies a elles, els nens d’ara compten amb un sistema educatiu que va evolucionant i creixent alhora. Si penses convertir-te en educador o educadora infantil o treballar com a auxiliar, hauries de conèixer aquestes tendències educatives.