La teoria de Piaget explica de quina manera construeixen els nens el seu model mental del món. D’entrada, Jean Piaget, psicòleg suís, no estava d’acord que la intel·ligència fos un tret fix. Considerava el desenvolupament cognitiu com un procés progressiu, derivat de la maduresa biològica i de la influència de l’entorn.
Ara bé, de què et serveix conèixer els seus preceptes i consideracions? Fonamentalment, per a realitzar un seguiment positiu del desenvolupament cognitiu de cada nen. Com pots saber si està desenvolupant les seves habilitats d’acord amb l’edat que té?
Si alguna cosa va aportar el pensament d’aquest psicòleg, que va viure entre 1896 i 1980, són les etapes de l’aprenentatge infantil. Per això, hauries de conèixer la teoria de Piaget si estudies qualsevol formació de llar d’infants o educació infantil.
L’essència de la teoria de Piaget
Fonamentalment, segons les seves tesis, els nens van interpretant el món de diferent manera segons la seva edat. En realitat, neixen amb un mapa mental escàs sobre l’entorn, absolutament bàsic. No obstant això, l’aprenentatge i el contacte amb la realitat els permet anar actualitzant-lo.
“Com adquireixen el coneixement els nens?”, es preguntava Piaget una vegada i una altra. Va posar la seva obstinació a investigar-lo i, gràcies a això, va aconseguir presentar aquesta teoria. No ho dubtis, va anar absolutament innovadora. Va treballar fins a aconseguir-ho, observant a nens, tant en el col·legi com en la seva vida quotidiana. I, finalment, va interpretar les claus de el desenvolupament cognitiu infantil.
Els 4 estadis del desenvolupament cognitiu
En opinió de Piaget, els nens aprenen a través de quatre grans etapes. En cadascuna d’elles, es produeixen significatius canvis en la seva manera d’entendre i concebre el món. Saps que, en certa manera, els considerava com a petits científics? Segons el seu criteri, es dediquen a explorar l’entorn de manera molt activa, perquè volen entendre el seu sentit.
Vols descobrir quines són aquestes quatre etapes principals del desenvolupament del coneixement en els nens? Continua llegint.
1. Etapa sensori-motora
Comprèn des del naixement fins als 2 anys, aproximadament. És un període d’adquisició de coneixements mitjançant les experiències sensorials i la manipulació. Cada vegada que el teu bebè ho agafa tot i se l’emporta a la boca, està explorant el món. També quan gateja.
En aquest moment, la seva intel·ligència és bàsica. Se sustenta en aquestes exploracions del moviment i els sentits. En opinió d’aquest expert, saber que els objectes continuen existint encara que no es veuen és el principal aprenentatge. Gràcies a això, en considerar-los independents i diferents, poden començar a relacionar-los amb els seus noms.
2. Etapa preoperacional
Es desenvolupa entre els 2 i els 7 anys, normalment. Tens nens d’aquestes edats al teu voltant? Si és així, segur que t’has fixat en què aprenen a través del joc i de la imitació. No obstant això, tenen una concepció, encara, bastant egocèntrica. Els costa entendre el punt de vista dels altres. Encara que han après a parlar, encara no comprenen la lògica concreta.
Encara que la seva evolució intel·lectual avança de la mà de el pensament màgic, no són capaços de fer operacions. En un primer període, comencen a comprendre, representar, evocar i imaginar objectes allunyats i no visibles. Després, passen a preguntar “per què?” i volen entendre-ho tot.
3. Etapa de les operacions concretes
Es dona, aproximadament, entre els 7 i els 11 anys. La lògica comença a formar part del seu pensament, encara que aquest continua sent rígid. A més, comencen a posar-se en el lloc dels altres, i pensen i senten com ells. No obstant això, els conceptes hipotètics i abstractes encara els resulten poc accessibles.
De manera addicional, comprenen que els seus pensaments són exclusivament seus. És a dir, que no tots els altres pensen i senten com ells. Si parles amb nens amb aquestes edats, ho notaràs de seguida.
4. Etapa de les operacions formals
Comença en l’adolescència, a partir dels 11 anys, i dura fins a l’edat adulta. El desenvolupament cognitiu infantil conclou en aquest període en el qual la lògica augmenta. Els nens, de fet, aprenen a comprendre els conceptes abstractes i a fer servir el raonament deductiu.
Així, són capaços de desenvolupar diferents solucions potencials per als problemes als quals s’enfronten. Addicionalment, si et fixes en ells, notaràs que reflexionen d’una manera molt més científica sobre quant els afecta.
Algunes aplicacions de la teoria de Piaget per a l’educació
En la pràctica, les conclusions pedagògiques de la teoria de Piaget ajuden a educar millor a la infància. De fet, els petits aprenen abans amb la pràctica i l’exploració activa. És a dir, convé impulsar l’aprenentatge per descobriment.
Entre les idees valuoses a aplicar figuren els plans d’estudi flexibles i la individualització de l’aprenentatge. També has de considerar la importància del joc i la necessitat de comprovar l’avanç infantil. Finalment, cada nen ha d’estar preparat abans de rebre determinats coneixements o ensenyaments.
Com pots veure, la teoria de Piaget obre les portes a un desenvolupament cognitiu molt més adequat i productiu. Si bé cada petit evoluciona de forma personalitzada, conèixer aquesta realitat ajuda a l’evolució del coneixement en els nens. Oi que ara tens una mica més clar com estimular-los de manera productiva?