Has sentit alguna vegada la frase “aquest nen no s’entreté amb res”? Els nadons i els nens petits no és que no s’entretinguin amb res, sinó que no els agrada jugar igual que nosaltres (els adults). Creiem que els jocs per a nadons han de ser com els dels nens de 4 anys, frenètics i moguts. Però el joc respon a l’etapa evolutiva per la qual passa el nen en cada moment i a les seves necessitats concretes. Exercitar el cos, conèixer els objectes, les formes i les textures, comprendre el món i la realitat que els envolta, estimular el cervell, etc… Cada etapa requerirà uns jocs o uns altres.

Molta gent no entén perquè als nens els agrada jugar amb les paelles i les olles de la cuina. Els pares pateixen perquè els nens no obrin els armaris, però com veuràs en aquest article, que prefereixin les coses que hi ha als armaris abans que joguines sorolloses i lluminoses és el més normal del món.

Els agradarà al petit aquesta joguina que li compren o s’avorrirà fàcilment?

El joc serveix perquè els nens aprenguin coses i, a més, és una manera meravellosa de donar i rebre amor. Els sentiments són essencials per al desenvolupament infantil, una necessitat bàsica que cal cobrir. Seria genial incloure el joc a les rutines del nadó com si es tractés de l’alimentació o el bany. Estem acostumats a veure això a les escoles d’educació infantil i escoles bressol, però no a casa moltes vegades no hi ha prou temps per al joc.

Perquè entenguis perquè els nens no juguen amb les seves joguines i en canvi són capaços d’entretenir-se amb les pinces de la roba mitja hora, et detallaré el tipus de joc que sí que cobreix la necessitat d’exploració i d’estimulació que els nens necessiten per desenvolupament segons la seva etapa evolutiva. Això ho vaig aprendre, per descomptat, al cicle formatiu d’educació infantil, en una assignatura anomenada “El joc infantil i la seva metodologia”.

Jocs per a nadons segons la seva etapa evolutiva

Dels 0 als 6 mesos

  • Les cançons de bressol i els jocs de faldilla: Les cançons de bressol són les cançons de bressol de tota la vida. Als nadons els encanta la veu humana i, sobretot, la dels seus progenitors. Així que si aprofitar les estones en què el nadó estigui despert, net i no tingui gana per jugar a cantar cançons de bressol, al nadó li encantarà. Els jocs de faldilla són les cançons que inclouen moviments amb les mans perquè el nadó les segueixi amb la mirada. “Els cinc llops” o “Palmes Palmitas” són dues cançons per a nadons de tota la vida. Aquests jocs per a nadons són bons per quan el petit comença ja a fixar la mirada a les coses.

Dels 6 als 12 mesos

  • El cistell dels tresors: És un joc de exploració que es pot iniciar quan el nadó aconsegueix mantenir-se assegut sol o amb l’ajuda de coixins. Consisteix a preparar un cistell o caixa amb objectes de la vida quotidiana de diferents qualitats i formes. Poden servir-nos: teles de diferents textures, cullerots, raspalls dels cabells suaus, oueres de cartró, brics de llet, etc. Hi ha d’haver força objectes en la cistella i cada cert temps serà convenient variar-los per continuar mantenint el seu interès. Molt de compte amb els objectes que utilitzem. Han de ser de la mida apropiada perquè no els càpiguen a la boca o puguin fer-se mal. És un dels jocs per a nadons que segur que recordaràs més en el cas de practicar-lo amb els teus fills. Et sorprendràs com examina cada textura i forma.

Dels 12 als 24 mesos

  • El joc heurístic: Consisteix a preparar 3 o 4 muntanyetes de diferents materials naturals o casolans. Unes 15 unitats de cadascun. Al costat de cada muntanyeta posarem una capsa perquè el nen pugui introduir-los i/o transportar-los. Podem col·locar per exemple una muntanyeta amb pinces de roba o cèrcols de cortina i al costat, caixes de sabates sense tapa.

Aquest joc consta de dues fases. A la primera, deixarem al petit durant una estona perquè experimenti amb el material. El temps, com en els altres jocs, variarà segons l’interès que mostri el nen. Abans que el nen es cansi, passarem a la segona fase, la de recollida. Es tractarà de col·locar els objectes de cada muntanyeta a la caixa corresponent. Aquí haurem de participar més que a la primera fase i ajudar el nen. Aquesta classificació que fem a l’hora de col·locar els objectes a la caixa és el principi de les matemàtiques i de l’organització. Estem ajudant el nadó a distingir els objectes per les seves qualitats: forma, color, mida, material, etc.

A partir dels 24 mesos

  • El joc simbòlic: Es tracta de jocs com el de “jugar a ser…”, “Papàs i mares”, “Anem a la perruqueria”, “Jugar als metges”, “Als cotxes”, etc. Els nens ja coneixen moltes de les activitats habituals de les persones adultes. Els encanta imitar la gent gran i compartir-ho amb nosaltres. En aquests jocs simbòlics representarà un rol que pot ser intercanviat pel seu company de jocs.

A partir dels quatre anys

En aquesta etapa els nens comencen a jugar més com els adults esperem. Comencen a entretenir-se més temps, juguen sols algunes vegades, juguen amb altres nens, etc. El joc simbòlic roman com la seva manera de representar la realitat i aconseguir entendre-la.

També es produeix l’inici dels jocs de regles. Comencen a ser capaços de seguir unes normes i apareixen jocs com “l’amagatall”, “l’agafa pilla”, etc. També els comencen a agradar més els jocs de taula com les cartes infantils o el tres a ratlla.

En paral·lel al seu creixement i desenvolupament, els jocs motrius van adquirint cada més protagonisme, ja que el moviment, especialment amb el seu cos, juga un paper molt important en el desenvolupament cerebral. Els jocs més físics estaran molt presents en aquells nens la intel·ligència corporal dels quals estigui més desenvolupada. Això té a veure amb la teoria de les intel·ligències múltiples de Gardner.

Jugar amb els nens a qualsevol edat

És important jugar amb els nens perquè et puguin imitar i es motivin a fer el joc en totes les seves possibilitats. A alguns nens els fa més falta que als altres la motivació per iniciar el joc, però és important que se’ls acompanyi. Sempre estaran agraïts i ha de ser una pràctica habitual, no pas eventual. És una bona manera de compartir estones agradables que us serviran per estrènyer la vostra relació.

L’estona que un nen passi jugant a un mateix joc variarà, però així que hagi saciat la seva necessitat d’aprenentatge i estimulació ja no li interessarà aquest joc. És normal i no cal preocupar-se ni insistir-hi, per descomptat, per fer alguna cosa que ja no el motiva.

Els típics jocs per a nadons que venen a les botigues, moltes vegades avorreixen els nens per estar dissenyats per a una acció molt concreta. Intenta treure’ls més d’un ús utilitzant la teva creativitat per aprofitar-los al màxim. Segur que el nadó t’ajuda amb això…

Hi ha jocs per a nadons i nens molt estimulants i que s’han fet servir sempre: puzles, encaixos, plastilina… Intenta utilitzar-los sempre en les edats recomanades. Allò que avui no li interessa, demà potser l’encanti. A més a més, cada nen té el seu propi ritme i camí del desenvolupament. És molt important tenir això en compte per evitar comparacions, presses, sobreestimulacions o pressions. Cada nen és diferent i si vols conèixer-lo, no et fonamentis en estadístiques i posa’t a observar-lo.

Espero que aquest article us hagi resultat útil!

No dubtis a consultar aquest altre article si vols saber com ser un bon tècnic a l’educació infantil.

Escrit per: Nuria Ortega, Educadora Infantil i Educadora certificada a Disciplina Positiva. Autora del bloc Educar per al futur.